Przejdź do treści

Dlaczego warto używać Disqusa na swoim blogu?

Masz swojego bloga. Starasz się pisać regularnie, aby utrzymać czytelników. Zależy Ci na feedbacku ale go nie masz. Nikt nie chce pisać komentarzy. Wiesz co może być przyczyną? Coś tak błahego, że ciężko na to wpaść.

Baner promujący artykuł
Logo pobrałem ze strony: https://disqus.com/brand/

Jeśli używasz własnej implementacji systemu komentarzy możesz być ofiarą ich braku z rożnych powodów. Zapraszam Cię do artykułu, gdzie przedstawię Ci mój punkt widzenia. Rozmawiałem również z kilkoma autorami blogów, aby dowiedzieć się dlaczego oni używają Disqusa bądź dlaczego tego nie robią.

Zaznaczam, że artykuł nie jest sponsorowany przez żadną firmę.

Powody dla których NIE DAJĘ komentarzy w customowych implementacjach

  1. Wygląd

    Ludzie dokonują szybkiej oceny za pomocą narządu wzroku. Mój pierwszy szef powiedział:

    Na stronach najważniejsze jest pierwsze wrażenie.

    Oznacza to tyle że jeśli strona (komponent) wygląda kiepsko to nie wzbudza zaufania wśród internautów. I mnie cechuje taka właściwość. Jeśli zrobiłeś własną implementację formularza z komentarzami a nie zadbałeś o jego wygląd to licz się z brakiem komentarzy. Przynajmniej ode mnie.

  2. Wolne działanie

    Tutaj ukłon w stronę pluginów WordPress-owych. Po dodaniu komentarza na stronie budowanej za pomocą tego najpopularniejszego CMF obok przycisku (albo zamiast niego) pojawia się loader. I czekasz, czekasz i czekasz i nie wiesz ile jeszcze będzie to trwało. Nie możesz zamknąć strony, bo:

    TRWA ŁADOWANIE…

  3. Refresh całej strony

    Świat poszedł do przodu. Pojawiły się komputery, amfetamina, samoloty. Cytat z filmu, pt. “Chłopaki nie płaczą”, rok 2000, reżyser Olaf Lubaszenko.

    Jeśli po wysłaniu formularza z komentarzem strona jest odświeżana to dziwi mnie to podobnie jak majowe opady śniegu. W dzisiejszych czasach wystarczy napisać kilka linijek JavaScriptu, aby wysłać formularz bez odświeżania całej strony.

  4. Wpisywanie tych samych pól za każdym razem

    Kiedy chcę szybko napisać komentarz, zawsze muszę podawać takie rzeczy jak: imię, email, adres strony internetowej, captcha, albo jakaś inna weryfikacja poświadczająca, że jestem człowiekiem…

    Szkoda mi na to czasu.

  5. Brak centralizacji

    W ciągu tygodnia tworzę od kilku do kilkunastu komentarzy na łamach różnych blogów. Nie sposób jest zapamiętać wszystkie adresy. Miałem tak wiele razy, że chciałem coś jeszcze dodać do swojego już opublikowanego komentarza, albo zobaczyć czy ktoś jeszcze skomentować ten sam artykuł i wtedy jest magiczny problem - NIE PAMIĘTAM gdzie wystawiałem dany komentarz. Nie będę teraz przeszukiwał historii ani Polskiego Front-endu w tym celu.

    Po prostu odpuszczam.

  6. Alternatywa?

    Najgorsze jest to, że kiedy już raz spróbowałem Disqusa, to się w zakochałem. Świetne narzędzie posiadające mnóstwo świetnych feature-ów. Przyzwyczaiłem się do niektórych featurów. Szkoda mi teraz wracać do komponentu z komentarzami, gdzie nie będzie widać mojego avatara ani nie będę mógł osadzić zdjęcia, ani innego media obiektu np. tweeta.

    Komponent Disqusa jest dosyć rozbudowany.

Co jest takiego w Disqus, że chce mi się skomentować?

  1. Centralizacja

    Scentralizowane miejsce, gdzie mam wszystkie swoje komentarze - wystarczy, że wejdę na swój profil na Disqus-ie i voilà!

  2. Edytowanie komentarzy

    Edycja komentarzy jest dla mnie zbawienna, szczególnie kiedy czasami o czymś zapomnę, popełnię literówkę lub źle sformatuję tekst.

  3. Formatowanie wypowiedzi

    Jest mi wygodnie, kiedy mogę robić boldy, italici, osadzać kod i zdjęcia, a nawet wrzucać zdjęcia, bądź osadzać posty z fejsbuka.

  4. Gwarancja integralności

    Nikt poza mną nie jest w stanie zmodyfikować tego co wpisałem.

    We reserve the right to remove User Content alleged to be infringing without prior notice, at our sole discretion and without liability to you. Term of Service @ Disqus

  5. Głosowanie

    Głosowanie na komentarze motywuje celne i wartościowe komentarze.

  6. Polecanie artykułów

    Polubienie artykułu poprzez kliknięcie w przycisk “Poleć” daje sygnał dla innych przeglądających Disqusa w poszukiwaniu ciekawych treści, że ten artykuł jest warty przeczytania.

  7. Wątki

    Odpowiadanie na konkretne komentarze tworzy spójną historię. Czasami na blogach widzę, że struktura komentarzy jest płaska, ciężko wtedy o zabranie głosu tylko w jednej sprawie.

  8. Udostępnienie komentarza

    Każdy komentarz posiada własny link, dzięki czemu mogę go komuś udostępnić. Po otworzeniu takiego linku wiesz, że nie chodzi o to abyś zapoznał się z całym wątkiem, tylko z wybranym komentarzem.

  9. Wspominanie użytkowników np. @piecioshka

    Kiedy zakładasz konto w Disqus, można Cię przywołać w dowolnym panelu z komentarzami. Ostatnio wykorzystują tą opcję, do tego, kiedy komentuje mniej popularne blogi tworzone przez nowych adeptów przywołuję znanych ludzi z branży, aby dowiedzieli się o ich istnieniu.

  10. Nie trzeba podawać dodatkowych danych, aby móc oddać komentarz

    Autologowanie to wilki plus. Kiedy przeglądasz różne strony, na niektórych jesteś pierwszy raz i kiedy chcesz skomentować to od razu PISZESZ komentarz. Oszczędzasz czas związany z zakładaniem konta. Trzymanie kont we wielu miejscach powoduje, że musisz pamiętać tyle haseł. Oczywiście skorzystasz z KeyPassX, ale IMO cały ten proces może być wygodniejszy dzięki Disqus-owi.

Takie mam możliwości pojedynczego komentarza jako administrator.

Z punktu widzenia właściciela bloga, po co jest mieć Disqusa?

  1. To nie Ty toczysz walkę ze spamem tylko Disqus

    Ze swojej strony mogę dodać, że przez kilka lat używania Disqusa nie spotkał mnie problem spamu. Sytuacja wyglądała inaczej kiedy miałem bloga postawionego na WordPress-ie.

  2. Nie przechowujesz danych o użytkowniku

    Nie przechowując danych na temat usera, nie narażasz się na ich utratę danych. Eliminujesz w ten sposób podatności na zmianę danych przez kogoś, kto mógłby uzyskać nieautoryzowany dostęp do bazy danych z komentarzami.

    Domyślam się, że sami właściciele blogów nie byliby zainteresowani modyfikacją komentarzy swoich czytelników, jednak NIESTETY taka szansa istnieje.

  3. Multi-platformowe konto

    Zakładając konto w Disqus masz swój profil, gdzie widzisz listę wszystkich swoich komentarzy na różnych stronach. Możesz ustawić avatar, który będzie identyfikował Twój komentarz.

  4. Instalacja

    Integracja z systemem jest bardzo prosta. Wystarczy, że poświęcisz max godzinę, aby dodać dobrze wyglądający komponent komentarzy. Mnie to bardzo przekonało, do tego, aby korzystać z Disqusa.

Disqus a reklamy. Problem Spider’s Weba

W ostatni piątek przeżyliśmy na Spider’s Web niemały szok, gdy ni stąd ni zowąd Disqus włączył swoje reklamy na naszej stronie. Początek artykułu pt. “O tym, jak Disqus postanowił nas załatwić w piątek wieczór na szaro” opublikowany na Spider’s Web

Takimi słowami zaczyna się artykuł, w którym redaktorzy Spider’s Weba opowiedzieli przykrą dla nich historię, podczas której Disqus włączył im bez ostrzeżenia komponent reklamowy (który możecie zobaczyć poniżej).

Reklamy na Spider's Web.
Źródło: https://www.spidersweb.pl/2017/01/disqus-reklamy-problemy.html

Głównym powodem tej przykrej sytuacji, było niepoinformowanie redakcji o włączeniu reklam, które można wyłączyć w wersji premium (płatne 10$ / miesiąc).

Jestem przekonany, że taka firma jak Spider’s Web posiada środki, aby dokonywać płatności za taką usługę, w końcu na podstawie komentarzy budowana jest społeczność.

Zgadzam się z opinią redaktorów. Przed włączeniem reklam w serwisie, Disqus powinien zapytać się o możliwość zakupu wersji płatnej, bo w przeciwnym przypadku, ze względu na ruch, jaki wygenerowany przez Spider’s Web, Disqus musi włączyć reklamy. Dla mnie taka informacja to oczywista oczywistość. Szkoda, że jej zabrakło. Czarny PR się rozlał.

Ciekaw jestem, czy ktoś inny poza Spider’s Web-em miał taki problem. Może to była po prostu jednorazowa sytuacja, bo osoba odpowiedzialna za takie włączenie spieszyła się na weekend, albo nawet przez myśl jej nie przeszło, że to, co chce zrobić jest złą strategią. Każdy uczy się na błędach.

W żaden sposób nie będę bronił Disqusa, bo popełnił błąd, a za błędy się płaci. Jednak jestem ciekaw czy taka sytuacja to wypadek przy pracy, czy aby może stała praktyka.

Znalazłem na stronie następującą informację:

  • Why were ads activated on my site?
    The free version of Disqus is supported by advertising. Commercial sites on this version of Disqus will likely have some advertising. We email publishers before activating advertising. If no one at your organization received these emails, please reach out to us so that we can verify your contact information.

W skrócie:

Disqus wysyła wcześniej informację o aktywowaniu reklam do serwisu na którym jest osadzony.

Widocznie Spider’s Web uległ jakieś dziwnej sytuacji. Może cała ta zła opinia o Disqusie pojawiła się przez niepoprawne działania filtrów antyspamowych?

Teraz to już za późno. Mleko wykipiało. Stracić zaufanie można szybko.


Na stronie znajduje się sekcja FAQ, na której można przeczytać:

  • Are all sites required to run ads?
    For personal blogs, .edu sites, nonprofits, and small sites that do not run other advertising, Disqus advertising is optional. If you are a small, non-commercial site, you can self identify for a free subscription to our Plus plan.

W skrócie:

Reklamy Disqusa są opcjonalne dla blogów, stron edukacyjnych, pozarządowych oraz małych stron, które nie mają żadnych innych reklam.

RODO (GDPR), czyli o bezpieczeństwie danych

Jak opisać RODO w prostych słowach? To możliwość bycia zapomnianym. Dobrze to wyjaśniają panowie z HRejterzy:

Jak sobie Disqus radzi RODO? Na stronie jest informacja, że:

Disqus already offers a strong Do Not Track (DNT) framework. This includes both honoring DNT settings from browsers and allowing users to opt-out of tracking within Disqus for targeted advertising and content recommendations.

Tutaj możesz zarządzać swoim śledzeniem: disqus.com/data-sharing-settings/

Kluczowa informacja:

When a user is in Privacy Mode, Disqus will not collect or process any personal data, as defined by GDPR.

Dalej można przeczytać, że jeśli chcesz, aby Disqus usunął wszystko co ma o Tobie zapisane, powinieneś napisać maila na adres: [email protected]

Wywiad środowiskowy

Porozmawiałem z kilkoma blogerami, którzy używają Disqusa lub też nie i nigdy nie będą. Poniżej znajdziesz ich komentarz w tej sprawie. Kolejność odpowiedzi jest przypadkowa.

Używam Disqus z dwóch powodów… Po pierwsze kiedyś, gdy blog stał jeszcze na WordPress i nazywał się „burczu-programator”, miałem tam komentarze WordPress-owe i było to jednak bolesne doświadczenie z powodu ilości spamu, który dostawałem. Niby były jakieś wtyczki, które całkiem dobrze to filtrowały, ale jednak przy komentarzach Disqus ten problem znika zupełnie. Drugi powód to obecna konfiguracja na jakiej oparty jest mój blog. Stoi to na systemie Jekyll, a więc generatorze statycznych stron. Siłą rzeczy więc nie ma tutaj back-endu, który by mógł posłużyć do obsługi komentarzy, jestem więc zmuszony korzystać z rozwiązania zewnętrznego. Ogólnie Disqus jest ok - bodaj w zeszłym roku była afera dotycząca reklam ale jak dotąd nie osiągnąłem jeszcze progu odwiedzin, który by te reklamy aktywował. Poza tym Disqus dość dobrze się dopasowuje do layoutu strony, na której jest osadzony - to dla mnie też plus (konkurencyjne rozwiązanie - komentarze od Facebooka - nie wygląda tak dobrze, a o innych nie słyszałem). Bartek Dybowski - nafrontendzie.pl


Disqus jest to produkt firmy trzeciej. Nie mam zielonego pojęcia co on robi z danymi użytkownika. Nie mam żadnej gwarancji. że go nie zamkną “bo tak”. Jak mi działa blog nie mam gwarancji, że im działa system, albo że awaria u providera nie wytnie nagle całego Disqus (potrafiła wyciąć wszystkie zagraniczne serwery). Nie mam reklam i nikt nie będzie mi zmieniał sposobu w jaki coś jest wyświetlane (coś darmowego nie stanie się płatne). Mniej zależności do załadowania przez użytkownika podczas wchodzenia na stronę. Jakub Gutkowski - blog.gutek.pl


Jestem bardzo zadowolony z używania Disqusa. Największym jego plusem jest fakt, iż upraszcza flow dodawania komentarzy. Jeśli ktoś jest w nim zalogowany, to nie musi się przedzierać przez uzupełnianie całego formularza. Kolejnym miłym, a zarazem użytecznym, dodatkiem jest generowanie ruchu przez Disqusa. Jeśli zaś chodzi o kwestie ilości komentarzy, to trudno mi się odnieść. Wpływa na to fakt, że zintegrowałem swojego bloga dość wcześnie. Pluginu komentarzy od Facebooka nawet nie rozważałem do wprowadzenia. Nie podoba mi się ilość danych jakie zbierają i co później z tym robią. Kamil Kiełbasa - bd90.pl


Dlaczego używasz Disqusa? Co Cię do niego skłoniło?
Używałem tego typu systemów w sumie od zawsze (wcześniej na innym blogu Intense Debate, teraz Disqusa). Bez wątpienia jego ogromną zaletą jest to, że jest niezależny od systemu blogowego — wszystkie komentarze przeniosły się „same” z Ghosta na WordPress-a. A w przyszłości może jeszcze na coś innego.
Czy miałeś wcześniej customową implementacją systemu komentarzy?
Na innym blogu, tak, przez pewien czas używałem własnej nakładki na system komentarzy w WordPress-ie (nakładkę napisałem w jQuery, działała dobrze, jak na rok 2008!) Potem używałem Intense Debate.
Czy Ci się podoba w Disqus?
Mogę powiedzieć co mi się nie podoba ;) Jednak dość mała elastyczność. No i moralnie wątpliwe działania Disqusa odnośnie reklam na blogach… z tego powodu wielu popularnych blogerów przesiadło się na alternatywy, np. Open Source’owy wpDiscuz. Na plus jest łatwość ustawienia i bezobsługowe działanie. Michał Miszczyszyn - typeofweb.com


Dlaczego lubie Disqus? Podoba mi się jego łatwa integracja z WordPress-em. Dodatkowo, Disqus jest zintegrowany z kilkoma systemami logowania, dzięki czemu, nie muszę martwić się o tworzenie kont użytkowników na swoim blogu. Ponadto, Disqus w obecnej postaci ułatwia też znajdowanie powiązanych artykułów na innych blogach. Można też śledzić komentujących na swoim blogu, co też może doprowadzić do nowych ciekawych źródeł tekstów. to, co jednak mniej mi się podoba to wbudowane reklamy w wersji bezpłatnej. Niestety, Disqus taki ma model biznesowy. Piotr Nalepa - blog.piotrnalepa.pl

A Ty, co sądzisz na temat Disqusa?
Podziel się swoją opinią poniżej w panelu z komentarzami Disqusa.

Cya! 👋