Przejdź do treści

IT Manager Meetup #2

Drugie spotkanie z cyklu IT Manager Meetup. Tym razem planowane są dwie prelekcje. Na sali jest `8 osób` - kiepska frekwencja. Trochę mnie to dziwi. Takie spotkania powinny cieszyć się większą ilością grona managerów, np. kierowników działów, kierowników projektów, project managerów, Scrum Masterów. A jednak.

Więcej o spotkaniu można dowiedzieć się na profilu wydarzenia: facebook.com/events/887113191371393/

Baner promujący artykuł

Talk #1: Zarządzanie projektami programistycznymi

Prelegent: Adam Ławcewicz (Project Manager w 10Clouds)

Adam ma 10 lat doświadczenia w Scrum. Nabył je podczas 18 lat pracy w branży.

Jak implementujemy Agile?

W którym momencie wiemy, że coś jest nie tak z naszym Scrumem?

To be on the same page...

Role - kto kim jest?

Scrum Master (SM) - nie jest kierownikiem projektu

  • jeden SM = jeden projekt
  • niestety nie zawsze tak jest, a tak powinno być
  • nie wolno traktować SM jako awans dla developera
  • SM ma dużo więcej obowiązków, więcej nie ma co odbierać połowy etatu developera

Product Owner (PO)

  • jedna osoba - one single point of contact
  • jest władcza osoba, która powinna odpowiedzieć na wszystkie pytania
  • my jako SM nie interesujemy się kontaktami PO

Development Team (DT)

  • zespół do którego możemy wcielić wszystkie osoby, aby wykonać zadanie
  • możemy na część iteracji wcielić grafika, UX developera
Scrum Team (ST) = SM + PO + DT

Eventy

Po czym rozpoznajemy Scruma? Powtarzalne eventy jest to dość charakterystyczne.

Sprint planning

  • wielka burza mózgów
  • na sam koniec ST ma commitment, że on to zrealizuje w tym sprincie

Daily Scrum - stand-up meeting

  • dziennie spotkania - bardzo formalne
  • nie mogą trwać dłużej niż 15 minut
  • zespół powinien wstać od biurek i odpowiedzieć na pytania:
    1. co wczoraj zrobiłem?
    2. co dziś będę robić?
    3. czy mam jakieś trudności?
  • lepiej jest stać, aby szybciej skończyć spotkanie
  • ludzie nie będą się bawili telefonem - jak to zwykle ma miejsce
  • jak się siedzi - to zawsze przekracza się czas - mur beton

Sprint Review

Retrospektywa

  • czas po burzliwych spotkaniach (planning i review)
  • team się zbiera i analizuje ostatnią iterację:
    1. co poszło nie tak - jak się przed tym ochronić next time?
    2. co poszło super?
  • poprawa procesu iteracji, aby ustrzec się w przyszłości przed błędami
  • nie rozmawiamy o problemach na przestrzeni całego projektu, tylko ostatni sprint

Sprint classic planning

1) Nie estymujemy w dniach, godzinach, tylko w tzw "story pointach"

  • dobrze jest mieć skalę referencyjną
  • np. walidacja hasła na formularzu - 2 story pointy
  • odchodzi się od godzinowego estymowania, aby znieść presję z developera
  • pokazuje trudność zadania
    • jak bardzo zadanie jest złożone
    • czy developer jest sam w stanie to zrobić?
    • czy potrzebuje kogoś z zewnątrz?
  • nie należy się bać story pointów!

2) Planning poker

  • omawiamy jak zrealizować dane zadanie
    • czy to jest trudne zadanie?
    • czy mamy wszystko, aby wykonać zadanie?
  • jestli tak, to gramy w pokera
    • ludzie kładą swoje karty na stole
    • gdy wszyscy odłożą to odwracamy karty
    • gdy story point będą takie same - to super
    • w przeciwnym przypadku z dwóch skrajnych story pointów osoby muszą się "wytłumaczyć"

3) Otwarte karty

  • jeżeli nie ma mamy kart to gramy w otwarte karty
  • bo ludzie małpują estymacje po innych - po autorytecie

4) Dałbym 3 ale nie wiem, czy mamy wszystko aby zrealizować to zadanie

  • jeśli nie mamy kompletu informacji o zadaniu, to na planningu to zadanie nie powinno być brane pod uwagę
  • wszystko musi być jasne
  • Definition Of Ready (DOR) - przy każdym zadaniu mamy checklistę:
    1. czy są grafiki?
    2. czy jest ux?
    3. czy są servery?
    4. czy są mockup-y?
    5. ...

Skale

  • t-shirt scale: XS, S, M, L, XL, XXL,
  • fruit scale: cytryna, arbuz, pomarańcza, banan, dynia

"Jira" nie rozumie tych skal.

Daily Scrum

Niby 15 minut - krótkie spotkanie - ale bardzo ważne.

  • problemy:
    • 1. "to kto zaczyna?"
    • 2. "kto następny?"
      • totem - kto ma totem ten mówi, jak ktoś skończy to przekazuje go dalej
      • jeśli zespół zdalny, SM zaczyna, a potem mówi kto następny
    • 3. "po co mamy wstawać od biurka?"
      • zwykle te pytanie zadaje autorytet - ta osoba ma poszanowanie
      • nie ma złotego środka na odpowiedź
      • warto się spotkać, aby pokazać cenne dialogi
      • nie wolno takiej osoby ignorować
    • 4. słowotok
      • niepotrzebna dyskusja
      • nie rozwiązujemy problemów - od tego są inne spotkania
      • ustalamy, czy mamy się spotkać później
    • 5. zespół zdalnie
      • gdy mamy Slacka, to możemy zrobić zdalnie, każdy pisze co zrobił i co będzie robił dziś
  • to nie jest raportowe spotkanie
  • nie raportujemy do kogoś
  • czas powinien być na max wykorzystywany
  • wszyscy powinni mieć czas na wygadanie się - nie wolno nikogo pominąć

Sprint Review - DEMO

  • zespół pokazuje PO status swojej ostatniej iteracji
    • opowiedzieć: "co team zrobił?"
    • punkt po punkcie, jak to, co zespół zrobił działa
  • trzeba zaplanować spotkanie - SM wyznacza kto zaplanuje
  • bardzo profesjonalnie zaplanować
  • problemy:
    • nikt nie chce tego pokazać, brak odpowiedzialności
    • nie wolno pokazywać w środowisku localhost
      • bo wtedy PM nie możemy pobawić się daną iteracją
    • nie wolno dopuszczać, że coś robimy na szybko
    • "przed chwilą działało" - należy przygotować się, upewnić się, że demo działa
  • lepiej nie pokazać nic, niż pokazywać co może nie działać tak jak byśmy chcieli

Sprint retrospective

Bardzo wiele błędów jest robionych podczas retrospekcji.

  • "czyste marnowanie czasu"
  • największy potencjał:
    • możemy zmotywować zespół
    • usunąć przeszkody
    • zrewidować co się stało
    • udoskonalić
  • musi być zaplanowana przez SM
  • "przecież wszyscy wiemy jak jest"
    • jeśli tak, to znaczy, że podczas poprzedniej retrospekcji daliśmy ciała
  • "po co mamy to mówić skoro i tak nikt nic nie zrobi"
    • co poszło źłe | co poszło nie tak - na tablicy
    • nie wolno zostawiać rzeczy
    • spisać uwagi zespołu
  • na następnej retrospekcji podsumować ostatni sprint
  • otworzenie się zespołu
  • wpływają na jakość wykonywanej pracy
  • jak my wykonujemy zadania
  • czas na miękkie elementy
  • technik jest dużo
  • SM prosi zespół co poszło nie tak, co super
  • zespół przykleja na tablicy
  • kreska dobrze | źle
  • silent sort - posortować karteczki, bez komunikacji werbalnej między sortującymi, fajnie gdyby nie sortowali własnych karteczek

Scrum Masterem nie powinna być osobą która dostała awans,
tylko osoba która potrafi zobaczyć dużo więcej niż karteczki z tablicy.

Kiedy Scrum = Scrum?

Czy można zrobić czekoladowe ciastka bez czekolady?

  • aby S = S muszą być wszystkie rzeczy, które Scrum przewiduje
  • jak tego dokonać?
    • przeczytać Scrum Guide (16 stron w PDF)?
    • nic nie pomoże samo przeczytanie
    • zatrudnić Scrum Coacha
    • edukacja Scruma na wszystkich szczeblach organizacji
    • zaczynamy od Zarządu
Scruma można wprowadzić wszędzie - do życia codziennego również.

Anegdota

1. Dziecko sortuje karteczki

Przyklejamy do karteczki rzeczy, które dziecko musi zrobić każdego dnia, np. umyć zęby, spakować śniadanie do szkoły. Ośmiolatek potrafi dostosować się do tego i w samemu ustalić kolejność realizacji zadań w karteczkach.

2. Remontowanie mieszkanie

Gdy remontujemy mieszkanie, można codziennie robić z ekipą daily meeting stand-up. Codziennie zapisywać co zrobili, a czego nie, aby potem z końcem tygodnia przy wypłacie podsumować.

Niech dany Coach przeżyje tydzień w organizacji.

Story point

  • ile ich spalamy w jednym sprintcie?
  • jeśli dany zespół spala w tygodniu 20, to w następnym zaplanować na tyle samo
  • nie ważne są jednostki czasu - ważna jest skala referencyjna - dlatego bierzemy ogólną skalę

Kontakt do prelegenta: @adamlawcewicz
Czas trwania prelekcji: 18:38 - 19.23

Talk #2: Jak odbywała się cyfryzacja urzędów państwowych w Republice Korei i w jaki sposób można wykorzystać niektóre rozwiązania w Polsce?

Prelegent: Edgar Czop (Intelicom)

Edgar współpracował przy projektach biznesowych z Koreańczykami. Obecnie redaktor naczelny serwisu o Korei Północnej - www.pukhan.pl.

Slajdy https://prezi.com/ju27-lkfhwci/e-administracja/.
  • eksport e-administracji
  • 1960 - autorytarny prezydent Park Chung-hee - stworzył cud na rzeką Han - dał dużo funduszy na rozwój
Polska jest bardzo daleko za Koreą.

Czym jest e-administracja?

  • takie zastosowanie internetu (sieci www) dla obywateli, świata biznesu dostęp, aby był możliwy dostęp do informacji rządowych
  • e-Government Development Index: 1 (pozycja Korei) - indeks usług online
  • e-Government Participation Index: 2 (pozycja Korei)
  • suma programów rządowych zachęcających obywateli do uczestnictwa w życiu publicznym i gotowość obywateli aby to zrobić
  • e-administracja jako produkt eksportowy została uwypuklona podczas forum w 23-10-2013 roku

Minister powiedział:

Korea będzie eksportował do 27 państw (przychód 900 mln dolarów amerykańskich).

Pani prezydent jest córką generała, tego który doprowadził do cudu na rzeką Han.
W 2013 roku wygrała wybory.
Wprowadziła ustawę antymonopolizacyjną dla czebolaków.

Korea online e-procurement system

  • oszczędności 8 mld USD rocznie
  • zwiększone zadowolenie
  • ludzie zyskali skrócenie procesowania z 30h na 2h
  • zaoszczędzony papier - Korea staje się bardziej ECO
  • internetowe e-usługi dla obywateli
  • wzrost satysfakcji o 20%
  • oszczędności w ciągu 7 lat

Kompleksowe usługi podatkowe

  • 150 mln oszczędności
  • 24h na dobę
  • zgłoszenia, archiwizacji w pełni zautomatyzowane

Przykłady

  • Samsung SDS
  • LG CNS
    • w Ułan Bator za 17 mln $
    • w Malezji za 6 mln dolarów wprowadzono InPost - Paczkomaty
  • SK C&C
    • Turkmenistan
    • Ceny ich realizacji to promil tego co w Polsce
  • Posco

Polsko-koreańska współpraca w zakresie e-administracji

W 2013 roku prezydent spotkał się z prezydent Park

Udało się podpisać "memorandum of understanding".

Tabelka

  • e-zus
  • e-zdrowie 490 mln (całość ok. 700 mln)
  • e-deklaracje
  • e-księgi-wieczyste (projekt 20x tańszy niż e-zus)

Miasta, które najlepiej implementują e-usługi

Warszawa nie była brana pod uwagę.

  • Dąbrowa górnicza - najlepiej implementują e-usługi
  • Płock
  • ...

Co dalej?

  • my jako Polska próbujemy podłapywać bardziej europejskie rozwiązanie niż koreańskie
  • trzeba uwspólnić systemy
  • w Polsce jest duży problem z danymi osobowymi

W Korei jest funkcja kultury funkcjonowania

  • szkoła do nauki StarCrafta
  • obłęd cyfryzacji w seulskim metrze
  • mają bzika na punkcie nowych technologii
  • zakaz korzystania z aplikacji, które nie są potrzebne do pracy

Czas trwania prelekcji: 19:27 - 20:06

Podsumowanie

Plan organizatorów jest taki, aby spotkania odbywały się co miesiąc.
Wszelkich interesantów prelekcji zachęcam do kontaktu z Dominiką.

Na koniec ogłoszenie organizatorów i właścicieli pomieszczenia:

Jeśli ktoś chciałby stworzyć swój Meetup to Czwarty Sektor zaprasza do siebie.